ΣΧΕΔΙΟ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Σχ. Έτος : 2012-2013 Σχ. Μονάδα : 1ο ΓΕΛ ΒΟΛΟΥ
ΤΙΤΛΟΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
« Η Ρύπανση του Παγασητικού Κόλπου »
ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ Ειδικότητα |
ΔΙΑΤΙΘΕΜΕΝΕΣ ΩΡΕΣ |
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΕΡΓΑΣΙΩΝΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ | ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΣΕΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΕΤΗ | |
Λυμπέρης ΔιονύσηςΠολ. Μηχ-κός(ΠΕ 12) |
Α. ΣΚΟΠΟΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ
«Ο Παγασητικός Κόλπος είναι μία από τις τέσσερις πιο επιβαρυμένες θαλάσσιες περιοχές της χώρας, σύμφωνα με διεθνή έρευνα του Αμερικανικού Εθνικού κέντρου Οικολογίας Ανάλυσης & Σύνθεσης (NCEAS), για τα επίπεδα της Ελλάδας».
Από την άλλη :«Θωρακίζεται ο Παγασητικός, ισχυρίζεται η ΔΕΥΑΜΒ, που εξασφάλισε 40 εκατομμύρια ? από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Περιβάλ-λοντος & Αειφόρου Ανάπτυξης (ΕΠΠΕΡΑΑ) για έργα αποχέτευσης και αναβάθμισης των εγκαταστάσεων βιολογικού καθαρισμού του Δ. Βόλου».
Ποια είναι η αλήθεια;
Σκοπός της εργασίας αυτής είναι η συλλογή απαραίτητων στοιχείων από τους μαθητές, που να τεκμηριώνουν το βαθμό ρύπανσης του Παγασητικού Κόλπου και τις αιτίες που την προκαλούν.
Επίσης, να απαντήσουν σε ερωτήματα όπως :
-
Αλιευτικός πλούτος του κόλπου.
-
Όρια αλατότητας και θερμοκρασίας του νερού.
-
Θαλάσσια ρεύματα και επικοινωνία του κόλπου με το ανοιχτό πέλαγος.
-
Μικροοργανισμοί (βένθος) που ζουν στο βυθό της θάλασσας.
-
Περιεκτικότητα σε ρύπους (φωσφορικά, νιτρώδη, αμμωνία κ.λ.π.).
Οι μαθητές πρέπει να εξοικειωθούν με τις διαδικασίες της έρευνας, να είναι σε θέση να επιλέγουν τις γνώσεις που τους χρειάζονται, ώστε «να μάθουν πώς να μαθαίνουν ».
Β. ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ ΘΕΜΑΤΟΣ
Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα των ημίκλειστων θαλασσίων λεκανών, είναι ο δύσκολος μηχανισμός ανανέωσης των νερών και ο χρόνος παραμονής τους μέσα στον κόλπο. Η έντονη αστικοποίηση και βιομηχανοποίηση της περιοχής, έχει σαν αποτέλεσμα την αυξημένη ρύπανση του περιβάλλοντος.
Στη ρύπανση συμμετέχουν : τα αστικά λύματα, τα βιομηχανικά απόβλητα, τα γεωργικά απόβλητα που μεταφέρονται με τον αποστραγγιστήρα της Κάρλας, τα απορρίμματα από τα κάθε λογής σκάφη που πλέουν τον Παγασητικό, καθώς και τα διάφορα ρέματα που καταλήγουν στη θάλασσα. Το πρόβλημα είναι τεχνικοοικονομικό και πρέπει να αναζητηθεί η βέλτιστη λύση που θα δίνει ικανοποιητικά αποτελέσματα.
Άξιο έρευνας είναι το σύνολο των οργανισμών που ζουν στο βυθό (βένθος), σημαντικός παράγοντας ανάπτυξης του αλιευτικού πλούτου του κόλπου. Για το σκοπό αυτό χρειάζεται να βρουν οι μαθητές μετρήσεις που έχουν γίνει κατά καιρούς, ώστε να αποτελέσουν μέτρο σύγκρισης της μεταβολής της ρύπανσης στο χρόνο.
Επίσης, σε πρόσφατη έρευνα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με τη βοήθεια της βιοστατιστικής, βρέθηκαν τα είδη και οι ποσότητες των θαλασσίων αλιευμάτων που υπάρχουν σήμερα στον Παγασητικό. Συμπληρώνοντας τα στοιχεία αυτά με συνεντεύξεις των επαγγελματιών αλιέων, μπορούμε να οδηγηθούμε σε ασφαλή συμπεράσματα για το μέλλον της αλιείας του κόλπου.
Τα οφέλη που μπορούν να έχουν οι μαθητές από αυτή την εργασία, είναι να ευαισθητοποιηθούν για το πρόβλημα της ρύπανσης του Παγασητικού, που λόγω των ειδικών συνθηκών που επικρατούν τα αποτελέσματα είναι πολύ πιο έντονα και καταστρεπτικά.
Γ. ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΜΕΘΟΔΟΥ ΠΟΥ ΘΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΘΕΙ
Η ερευνητική εργασία που θεσμοθετήθηκε από εφέτος στη Α΄Λυκείου, έχει την έννοια της «διερευνητικής προσέγγισης της μάθησης». Είναι ένας εναλλακτικός τρόπος μάθησης προκειμένου ο μαθητής να έχει ενεργό συμμετοχή σ? αυτήν, αναπτύσσοντας ταυτόχρονα ικανότητες διερεύνησης και διαχείρισης θεμάτων.
Στο συγκεκριμένο θέμα οι μαθητές καλούνται σε ομάδες :
α) Να αναζητήσουν πληροφορίες για τις έννοιες που θα διαχειριστούν, καθώς και στοιχεία από βιβλία – ειδικά έντυπα ? διαδίκτυο κ.λ.π.
β) Να έλθουν σε επαφή με ειδικούς επιστήμονες ? επαγγελματίες ? απλούς πολίτες , για να αντλήσουν πληροφορίες ιδιαίτερα χρήσιμες από τις γνώσεις και τις εμπειρίες τους.
γ) Να συγκρίνουν τα συγκεντρωθέντα στοιχεία σε πίνακες και διαγράμματα, ώστε να αντλήσουν χρήσιμα συμπεράσματα για τη ρύπανση του κόλπου.
δ) Να φωτογραφηθούν διάφορα σημεία ρύπανσης της θάλασσας όπως, εκβολές ρεμάτων, ο αύλακας αποστράγγισης της Κάρλας, οι εγκαταστάσεις του Βιολογικού καθαρισμού της πόλης του Βόλου κ.λ.π.
ε) Να συγκεντρώσουν στοιχεία από το Λιμενικό για τον αλιευτικό στόλο, τους ερασιτέχνες αλιείς, την υπεραλίευση και γενικά ότι αφορά την αλιευτική δραστηριότητα στον Παγασητικό. Επίσης, οικονομικά στοιχεία για την συμβολή της αλιείας στην τοπική οικονομία.
Δ. ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Αξιολογώντας τα παραπάνω στοιχεία μπορούμε να οδηγηθούμε σε ασφαλή συμπεράσματα ως προς :
α) Το βαθμό ρύπανσης του Παγασητικού, τα τελευταία χρόνια.
β) Τον προσδιορισμό των λιπασμάτων και των φυτοφαρμάκων που χρησι-μοποιούνται στις καλλιέργειες του Πηλίου και του κάμπου, καθώς και τις συνέπειες που έχουν αυτά με τη μεταφορά τους στη θάλασσα. Όπως η υπερτροφία του βυθού (πλαγκτόν) με δυσμενή αποτελέσματα στην αλιεία και τον τουρισμό.
γ) Τη συμβολή της αλιείας και του τουρισμού στην οικονομική ανάπτυξη της περιοχής.
δ) Την αποτελεσματικότητα του Βιολογικού Καθαρισμού του πολεοδομικού συγκροτήματος του Βόλου στη καθαρότητα του κόλπου.
ε) Προτάσεις για την περαιτέρω προστασία του Παγασητικού, την ευαισθησία των κατοίκων και τη δραστηριότητα των επιστημόνων.
Ε. ΠΟΡΟΙ ? ΥΛΙΚΑ ? ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ
Για το παρόν ερευνητικό θέμα, χρειάζονται μικροί οικονομικοί πόροι. Αυτοί περιορίζονται κυρίως σε γραφική ύλη, σε εκτύπωση φωτογραφιών, σε κόστος φωτοτυπιών κ.λ.π.
Ο εξοπλισμός προσδιορίζεται σε χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή ? που διατίθεται στο σχολικό εργαστήριο ( ΠΛΗΝΕΤ) ? στη χρήση φωτογραφικής μηχανής και φωτοτυπικού μηχανήματος.
Η παρουσίαση της ερευνητικής εργασίας μπορεί να γίνει και με τη χρήση powerpoint, slides,αφισών, video κ.λ.π.
Πάνω απ? όλα αυτά απαιτείται : διάθεση-αυτενέργεια-συνεργασία-χρόνος, προκειμένου να οδηγηθεί το όλο εγχείρημα σε αίσιο αποτέλεσμα.
ΣΤ. ΣΧΕΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
α) ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΠΗΛΙΟΥ «ΠΑΓΑΣΗΤΙΚΟΣ-ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΑΛΙΕΙΑ- ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ»
β) ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΜΕΛΕΤΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ Ν. ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ
γ) ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ
δ) ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ / ΤΜ. ΓΕΩΠΟΝΙΑΣ-ΙΧΘΥΟΛΟΓΙΑΣ
ε) ΥΠΕΧΩΔΕ / ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΙΑΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ (MED–POL)
στ) ΨΗΦΙΑΚΟ ΒΙΝΤΕΟ ΤΗΣ ΕΡΤ «ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ – ΠΑΓΑΣΗΤΙΚΟΣ ΚΛΕΙΣΤΟΣ ΚΟΛΠΟΣ (ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ 007- ΔΙΑΡΚΕΙΑΣ 27΄)».