ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ
Ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός Βιολογίας (ΠΔΒ) θα διεξαχθεί σε τρεις (3) φάσεις.
Η πρώτη (Α) φάση του Πανελλήνιου Διαγωνισμού Βιολογίας θα διεξαχθεί το Σάββατο, 9 Φε-βρουαρίου 2013 και ώρα 9.30 π.μ.
Σημαντικές ημερομηνίες του Πανελλήνιου Διαγωνισμού Βιολογίας
Παρασκευή 1 Φεβρουαρίου 2013: Όριο υποβολής δηλώσεων για μαθητές
Τρίτη 5 Φεβρουαρίου 2013: Όριο υποβολής Συμμετοχών Στις ΔΔΕ από τα σχολεία
Σάββατο 9 Φεβρουαρίου: Α φάση του Πανελλήνιου Διαγωνισμού Βιολογίας
Σάββατο 30 Μαρτίου: Β φάση του Πανελλήνιου Διαγωνισμού Βιολογίας
Η ημερομηνία, ο τόπος και η διαδικασία της Γ φάσης θα ανακοινωθούν μαζί με τα αποτελέσματα της Β φάσης.
Τι είναι ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός Βιολογίας
Ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός Βιολογίας διεξάγεται κάθε χρόνο ανάμεσα σε μαθητές Α΄, Β΄ και Γ΄ Λυκείου όλων των σχολείων της χώρας με σκοπό την εκδήλωση του ενδιαφέροντος των μαθητών για την επιστήμη της Βιολογίας και την ανάδειξη των ικανοτήτων τους στον τομέα αυτό της επιστήμης.
Την ευθύνη για τη διεξαγωγή του διαγωνισμού έχει η Οργανωτική Επιτροπή.
Στόχοι του διαγωνισμού είναι:
- Να διαπιστωθεί κατά πόσο ο μαθητής μπορεί να δεχτεί τη γνώση ως επίκτητη ιδιότητα την οποία αποκτά οικοιοθελώς και όχι εξ ανάγκης για την απόκτηση κάποιου τίτλου σπουδών.
- Να διαπιστωθεί η ικανότητα του μαθητή να ανταποκριθεί στην επίλυση προβλημάτων.
- Να διαπιστωθεί η ικανότητα του μαθητή στη συνδυαστική σκέψη.
Οι μαθητές διαγωνίζονται γραπτώς σε εξεταστέα ύλη που καθορίζεται από την Οργανωτική Επιτροπή και ο τύπος των ερωτήσεων είναι κατανόησης, ανάκλησης γνώσεων, συνδυαστικές ερωτήσεις και προβλήματα.
Ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός Βιολογίας πραγματοποιείται σε τρεις φάσεις. Η πρώτη φάση διεξάγεται, ξεχωριστά για τη Α΄, Β΄ και τη Γ΄ Λυκείου, στα κατά τόπους Εξεταστικά Κέντρα όπως ορίζονται από τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης καθε Νομού και συμμετέχουν όσοι μαθητές έχουν δηλώσει συμμετοχή.
Οι 24 πρώτοι της Γ΄ Λυκείου μαζί με τους 10 πρώτους της Β΄ Λυκείου συμμετέχουν στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού που διεξάγεται σε Εξεταστικό Κέντρο που ορίζει η Οργανωτική Επιτροπή. Οι ημερομηνίες των δύο αυτών φάσεων προσδιορίζονται στην εγκύκλιο αναγγελίας του Διαγωνισμού του ΥΠΕΠΘ. Οι 10 πρώτοι της Β΄ Λυκείου διατηρούν το δικαίωμα να λάβουν μέρος και στο Διαγωνισμό της επόμενης χρονιάς απευθείας στη δεύερη φάση.
Οι 12 πρώτοι της δεύτερης παίρνουν μέρος στην τρίτη φάση του διαγωνισμού η οποία ορίζεται (σε τόπο και χρόνο) από την Οργανωτική Επιτροπή και έχει χαρακτήρα εργαστηριακό.
Τέλος οι 4 πρώτοι παίρνουν μέρος στη Διεθνή Ολυμπιάδα Βιολογίας.
Οι δηλώσεις συμμετοχής υποβάλλονται ηλεκτρονικά, μέσω διαδικτύου, με τη συμπλήρωση της ειδικής φόρμας που είναι διαθέσιμη στην ενότητα “ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ” αυτού του ιστότοπου.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΘΕΜΑΤΩΝ
Στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Βιολογίας παίρνουν μέρος οι μαθητές της Α΄, Β΄ και Γ΄ Λυκείου. Στόχος του διαγωνισμού είναι να αναδείξει τους ταλαντούχους μαθητές στο μάθημα της Βιολογίας προσφέροντάς τους το πεδίο στο οποίο θα μπορέσουν να προβάλλουν το ταλέντο τους, τις ικανότητες και τις δεξιότητές τους. Τα θέματα του διαγωνισμού θα πρέπει να προσφέρουν τη δυνατότητα σε κάποιους μαθητές να αναδείξουν το ταλέντο και την ευφυΐα τους αλλά θα πρέπει να δίνουν και το μέσο μαθητή τη δυνατότητα να επιβεβαιώσει τις ικανότητές του κάτι που θα αποτελέσει ισχυρό κίνητρο για τη συμμετοχή του.
Για τον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Βιολογίας υιοθετούνται δύο τύποι θεμάτων, τα θέματα κλειστού τύπου σε ποσοστό 80-90 % και τα θέματα ανοικτού τύπου σε ποσοστό 10-20 %. Τα θέματα κλειστού τύπου περιλαμβάνουν ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, αντιστοίχισης, συνδυασμού, σωστού-λάθους. Σ΄ αυτά τα θέματα ο μαθητής καλείται να διαμορφώσει την απάντηση χρησιμοποιώντας δεδομένα που προέρχονται από ένα πίνακα εναλλακτικών απαντήσεων, ένα διάγραμμα, μία εικόνα, ένα εννοιολογικό χάρτη κλπ. Τα θέματα ανοικτού τύπου περιλαμβάνουν ερωτήσεις ανάπτυξης ή σύντομης απάντησης στις οποίες ο μαθητής καλείται να συνθέσει και να διατυπώσει την απάντηση σε ένα ερώτημα χρησιμοποιώντας τις πηγές της βιβλιογραφίας του.
Τα θέματα κλειστού τύπου δίνουν τη δυνατότητα αντικειμενικής αξιολόγησης χωρίς να αφαιρούν από το μαθητή τη δυνατότητα να εκφράσει την ικανότητά του για τη σύνθετη και κριτική σκέψη ή τη γραμμική ανάκληση των γνώσεών του. Τα θέματα ανοικτού τύπου δίνουν στο μαθητή τη δυνατότητα να διαχειριστεί τη γνώση του με το δικό του τρόπο και να διατυπώσει τα συμπεράσματά τουγια την απάντηση του ερωτήματος.
Οι ερωτήσεις για κάθε τύπο θεμάτων θα πρέπει να ελέγχουν την ικανότητα του μαθητή:
- να ανακαλεί γραμμικά τη γνώση που έχει αποκτήσει
- να επεξεργάζεται κριτικά και σύνθετα τη γνώση που έχει αποκτήσει
- να προσδιορίζει τους παράγοντες που επηρεάζουν μια βιολογική διεργασία
- να αντλεί στοιχεία από εικόνες, διαγράμματα, πίνακες, εννοιολογικούς χάρτες και να τα επεξεργάζεται προκειμένου να ερμηνεύσει ή να προβλέψει την πορεία μιας βιολογικής δεργασίας ή ενός φαινομένου
Η εξεταστέα ύλη για την Α΄ φάση του Πανελλήνιου Διαγωνισμού Βιολογίας
-
Μαθητές της Α΄ τάξης Γενικού Λυκείου
- Σχολικό βιβλίο Βιολογίας Α΄ Λυκείου
- Κεφ. 1 «Από το κύτταρο στον οργανισμό»
- Κεφ. 9 «Νευρικό σύστημα»
- Κεφ. 10 «Αισθητήρια όργανα ? Αισθήσεις»
- Κεφ. 11 «Ενδοκρινείς αδένες»
- Κεφ. 12 «Αναπαραγωγή ? Ανάπτυξη»
-
Μαθητές της Β΄ τάξης Γενικού Λυκείου και Γ΄ τάξης ΕΠΑΛ:
- Σχολικό βιβλίο Βιολογίας Β΄ Λυκείου Γενικής Παιδείας:
- Κεφ. 1 «Χημική σύσταση του κυττάρου»,
- Κεφ. 2 «Κύτταρο: Η θεμελιώδης μονάδα της ζωής»,
- Κεφ. 3 «Μεταβολισμός»,
- Κεφ. 4 «Γενετική».
-
Μαθητές της Γ΄ τάξης Γενικού Λυκείου:
- Σχολικό βιβλίο Βιολογίας Γ΄ Λυκείου Θετικής Κατεύθυνσης:
- Κεφ. 1 «Το γενετικό υλικό»,
- Κεφ. 2 «Αντιγραφή, έκφραση και ρύθμιση της γενετικής πληροφορίας»,
- Κεφ. 4 «Τεχνολογία του ανασυνδυασμένου DNA»,
- Κεφ. 5 «Μενδελική κληρονομικότητα»,
- Κεφ. 6 «Μεταλλάξεις»,
- Κεφ. 7 «Αρχές και μεθοδολογία της Βιοτεχνολογίας» εκτός από την ενότητα «Η παραγωγή της πενικιλίνης αποτελεί σημαντικό σταθμό στην πορεία της Βιοτεχνολογίας»
- Κεφ. 8 «Εφαρμογές της Βιοτεχνολογίας στην Ιατρική» εκτός των παραγράφων «Εμβόλια» και «Αντιβιοτικά»,
- Κεφ. 9 «Εφαρμογές της Βιοτεχνολογίας στη γεωργία και την κτηνοτροφία».
- Σχολικό βιβλίο βιολογίας Γ΄ Λυκείου Γενικής Παιδείας:
- Κεφ. 1 «Άνθρωπος και υγεία» (εκτός των παραγράφων «Πολλαπλασιασμός ιών», 1.3.3, 1.4 και 1.5),
- Κεφ. 2 «Άνθρωπος και περιβάλλον» (εκτός των παραγράφων 2.2.3, 2.4, 2.4.1 και 2.4.2, «Ρύπανση του εδάφους» και «Hχορύπανση»),
- Κεφ. 3 «Εξέλιξη» (μόνον οι παράγραφοι 3.1.και 3.1.1 έως 3.1.6).