MASTERCLASSES 2014
Έπειτα από υποβολή σχετικής αίτησης στο 10th International Particle Physics Masterclasses 2014, το σχολείο μας επελέγη να συμμετάσχει με 5 μαθητές της Β τάξης Θετικής και Τεχνολογικής Κατεύθυνσης και ένα συνοδό καθηγητή Φυσικό, στη διεξαγωγή διεθνούς συνεδρίου στο Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο.
Πρόκειται για διεθνές συνέδριο που προσφέρει προχωρημένα μαθήματα Φυσικής Σωματιδίων σε μαθητές Λυκείων από 37 χώρες και διεξάγεται σε περισσότερες από 130 πόλεις. Οργανώνονται από το Τεχνικό Πανεπιστήμιο της Δρέσδης (TU Dresden) σε συνεργασία με την Διεθνή Ομάδα Εκλαΐκευσης Φυσικής Σωματιδίων (International Particle Physics Outreach Group, IPPOG). Στην Ελλάδα, συμμετέχουν τα Πανεπιστήμια Αθήνας, Θεσσαλονίκης και Κρήτης, το ΕΚΕΦΕ “Δημόκριτος” και το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο.
Οι μαθητές Καρακίστιος Χρήστος, Πουρνάρας Αντώνης, Μήτρο Γιάννης, Σιαφάς Βαγγέλης και Πανταζής Σίμος, και η καθηγήτριά τους Λοντρίδου Παρασκευή, είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν μαζί με άλλους 115 περίπου μαθητές Λυκείων της χώρας μας και 23 συνοδούς καθηγητές τους, την Τετάρτη 9 Απριλίου 2014 τα «μαθήματα» του 10ου διεθνούς συνεδρίου Σωματιδιακής Φυσικής.
Οι μαθητές μας είχαν την τύχη να παρακολουθήσουν ομιλίες από ενεργούς ερευνητές-επιστήμονες, που επεξήγησαν και ανέλυσαν τομείς και μεθόδους της βασικής έρευνας που αφορούν τα στοιχειώδη σωματίδια και τις μεταξύ τους δυνάμεις. Συγκεκριμένα ο κ. Τράκας, καθηγητής του ΕΜΠ και ερευνητής στο CERN, μίλησε στους μαθητές για τη Θεωρία των Στοιχειωδών Σωματιδίων, τα σωματίδια Ζ και Η και τις διασπάσεις τους καθώς επίσης για το λογισμικό HYPATIA που χρησιμοποιούν οι επιστήμονες για την επεξεργασία των δεδομένων και ο κ. Δρυς, επίσης καθηγητής του ΕΜΠ και ερευνητής στο CERN, τους μίλησε για τα τεχνικά χαρακτηριστικά και τη λειτουργία των Επιταχυντών και των Ανιχνευτών του ερευνητικού κέντρου.
Επεξεργάστηκαν με τη χρήση του λογισμικού HYPATIA, πραγματικά πειραματικά δεδομένα (events) από πειράματα φυσικής σωματιδίων που έγιναν στον Αδρονικό Επιταχυντή του CERN, εργαζόμενοι σε ομάδες των δυο μαθητών ανά ομάδα και κατέληξαν σε συμπεράσματα.
Ακολούθησε επεξεργασία των συμπερασμάτων όλων των ομάδων και συζήτηση των γενικών αποτελεσμάτων από την ομάδα των μαθητών που δούλεψαν στο ΕΜΠ.
Αντίστοιχα και ταυτόχρονα δούλεψαν οι μαθητές άλλων δυο χωρών της Ισπανίας και της Πολωνίας που συμμετείχαν στις 9/4/2014 στα masterclasses.
Στο τέλος της ημέρας, στις 6.00 μ. μ. περίπου, όπως γίνεται σε κάθε διεθνή συνεργασία, οι συμμετέχοντες μαθητές από τις τρεις χώρες συνδέθηκαν μεταξύ τους και με 2 ερευνητές στο CERN, μέσω διαδικτύου, και συζήτησαν τα αποτελέσματά τους και την εμπειρία τους.