(έτος αναφοράς: 2021-2022)
https://drive.google.com/file/d/1KkP_UBNHwXNB9wBIdyRa0mqqIsn-Ch5H/view?usp=sharing
Α. ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ
Καταγράφονται συνοπτικά τα χαρακτηριστικά και οι ιδιαιτερότητες της σχολικής μονάδας, που κρίνονται σημαντικά για την αποτύπωση της εικόνας του σχολείου. Το 1ο Γενικό Λύκειο Βόλου αποτελεί από το σχολικό έτος 1976-1977 τη συνέχεια του 1ου Εξατάξιου Γυμνασίου Βόλου, το οποίο ιδρύθηκε το 1882 (ΦΕΚ 28/24-0-1882) μετά την απελευθέρωση της Θεσσαλίας από τον τουρκικό ζυγό. Ως το 1921 αποτελούσε το μοναδικό Γυμνάσιο της πόλης του Βόλου. Στη σημερινή του θέση βρίσκεται από το 1955, οπότε και ανεγέρθηκε νέο διδακτήριο (με γενναία συνεισφορά και από παγκύπριο έρανο) λόγω καταστροφής του προηγουμένου κτιρίου από τους σεισμούς του 1954 στη Μαγνησία. Στο Σχολείο εκτός των άλλων χώρων (αίθουσες διδασκαλίας, εργαστήρια Φυσικής-Χημείας και Πληροφορικής, χώροι αθλοπαιδιών), λειτουργεί βιβλιοθήκη-αναγνωστήριο με εγκεκριμένη από το Υπουργείο Παιδείας συλλογή 5.000 τίτλων βιβλίων και περιοδικών, εξοπλισμό οπτικοακουστικών μέσων και πρόσβαση στο διαδίκτυο. Έχει δημιουργηθεί με προδιαγραφές οι οποίες καθορίζονται από διεθνή πρότυπα για να εξυπηρετεί τις πληροφοριακές ανάγκες της σχολικής, και όχι μόνο, κοινότητας. Επιπλέον υπάρχει η παλιά βιβλιοθήκη με πολλά παλαίτυπα βιβλία των 18ου και 19ου αιώνων, καθώς και μία σειρά χειρόγραφων του μεγάλου διδάσκαλου του Γένους, Θεόφιλου Καΐρη. Στο κτίριο λειτουργεί και σχολικό Μουσείο με δεκάδες εκθέματα (σχολικό κουδούνι χειροκίνητο, όργανα Φυσικής-Χημείας, Μαθηματικών, Αστρονομίας και τίτλους σπουδών από την αρχή λειτουργίας του Σχολείου) που παρουσιάζουν την εκπαιδευτική ιστορία του τόπου μας. Περιμετρικά του εσωτερικού χώρου του Σχολείου, αλλά και διάσπαρτα μέσα στον αύλειο χώρο διατηρείται πλούσιος ανθόκηπος χάρη στη συνεργασία μαθητών και εκπαιδευτικών με σκοπό την επαφή των μαθητών/τριών με τη φύση και τη διαμόρφωση οικολογικής συνείδησης. Το Σχολείο μας αποτελεί μία δημοκρατικά οργανωμένη κοινότητα, αποτελούμενη από 25 εκπαιδευτικούς, 264
μαθητές και τους κηδεμόνες τους και το βοηθητικό προσωπικό που συμβάλλει στη διατήρηση της καθαριότητας. Η λειτουργία της σχολικής μας κοινότητας βασίζεται στη συνεργασία, τον αλληλοσεβασμό, την εμπιστοσύνη, την υπευθυνότητα και την αποδοχή της προσωπικότητας και της διαφορετικότητας κάθε μέλους της. Κοινή επιδίωξη της διεύθυνσης του σχολείου και των εκπαιδευτικών είναι η σωματική και συναισθηματική
ασφάλεια των μαθητών/τριών, η συναισθηματική ανάπτυξή τους και η διαμόρφωση προσωπικοτήτων που γνωρίζουν τα δικαιώματά τους αλλά και τις υποχρεώσεις τους και ταυτόχρονα σέβονται τα δικαιώματα, τις ελευθερίες και τις απόψεις των άλλων. Μέλημα όλων των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας, είναι η διαμόρφωση σχολικού κλίματος που υποστηρίζει το εκπαιδευτικό έργο, τη συνεργασία μαθητών/τριών και
εκπαιδευτικών και την απρόσκοπτη συμμετοχή όλων στην εκπαιδευτική διαδικασία. Η διεύθυνση του σχολείου φροντίζει για τη διασφάλιση των προϋποθέσεων για τη στήριξη της διδασκαλίας και την επαγγελματική
ικανοποίηση των εκπαιδευτικών, καθώς και για τη δημιουργία ευχάριστου κλίματος στη σχολική κοινότητα και συνθηκών που προωθούν τη μάθηση και εξασφαλίζουν την αποδοτική διδασκαλία.
Β. ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Θετικά σημεία
Σχετικά με την ανάπτυξη ποικίλων μεθόδων διδασκαλίας και δράσεων για την ενίσχυση της μαθησιακής διαδικασίας με θεματική τον διαδικτυακό εκφοβισμό, οι παράμετροι που διευκόλυναν την επίτευξη των στόχων ήταν:
α. Η καλή συνεργασία τόσο των εκπαιδευτικών της ομάδας μεταξύ τους όσο και αυτών με τη Διεύθυνση του σχολείου για την αντιμετώπιση κάθε δυσκολίας.
β. Η καλή συνεργασία των συμμετεχόντων στη δράση μαθητών/-τριών που με ενδιαφέρον εργάστηκαν κινητοποιώντας κι άλλους μαθητές.
γ. Το θέμα της δράσης που βρίσκεται στο κέντρο του ενδιαφέροντος των μαθητών και (δυστυχώς) στο επίκεντρο της ειδησεογραφίας. δ. Σημαντική βοήθεια στην υλοποίηση προσέφερε ο τεχνολογικός εξοπλισμός του σχολείου και
ε. Πολύ σημαντική ήταν η εμπλοκή της ψυχολόγου, αν και ο διορισμός της έγινε αφού η σχολική χρονιά είχε προχωρήσει και εξυπηρετούσε 5 σχολεία.
Η ενημέρωση των γονέων/κηδεμόνων μαθητών/τριών στην Α τάξη σχετικά με την υλικοτεχνική υποδομή, τις δράσεις, τους στόχους του σχολείου και τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του, έστω και ηλεκτρονικά, αποτελούν για τους γονείς/κηδεμόνες μια καλή πρακτική του σχολείου. Η σύγκριση των αποτελεσμάτων των ερωτηματολογίων που συμπλήρωσαν οι μαθητές/τριες στην αρχή της φοίτησής τους στο σχολείο και μετά τη συμμετοχή τους σε εκδρομές, περιπάτους, ομαδικές εργασίες, αθλητικές δραστηριότητες, εκπαιδευτικές επισκέψεις, προγράμματα και συζητήσεις μέσα στην τάξη , δείχνουν ότι οι μαθητές/τριες γνωρίστηκαν καλύτερα με τους συμμαθητές τους. Ενισχύθηκαν οι σχέσεις μεταξύ τους και διαμορφώθηκε θετικό κλίμα σε όλα τα πεδία δράσης της σχολικής κοινότητας. Οι μαθητές/τριες αισθάνονται όμορφα στο σχολείο, συνεργάζονται, αλληλοβοηθούνται, έχουν φίλους και νιώθουν αποδεκτοί σε πολύ υψηλό ποσοστό. Η αμοιβαιότητα στις σχέσεις μαθητών και εκπαιδευτικών και η διαμόρφωση αρμονικών σχέσεων και σχέσεων εμπιστοσύνης μεταξύ τους, αποτυπωμένη στις απαντήσεις μαθητών/τριών σε σχετικό ερωτηματολόγιο αλλά και από την κατάθεση απόψεων τους σε συζητήσεις μέσα στην τάξη, οφείλεται α) στην άριστη συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτικών-μαθητών και διοίκησης για την αντιμετώπιση των ελαχίστων θεμάτων που προέκυψαν στις σχέσεις των μαθητών μεταξύ τους, β) στην άψογη συμπεριφορά μαθητών/τριών μεταξύ τους αλλά και προς τους εκπαιδευτικούς, όπως προκύπτει και από το βιβλίο ποινών του σχολείου (τελείως κενό), γ) στην αρμονική σχέση μεταξύ μαθητών εκπαιδευτικών-Διοίκησης-γονέων-κηδεμόνων και τέλος στην παρουσία ψυχολόγου στο Σχολείο έστω και για μία ημέρα την εβδομάδα. Είναι σημαντικό για το σχολείο το γεγονός ότι οι γονείς δηλώνουν σε πολύ μεγάλο ποσοστό πάρα πολύ ικανοποιημένοι με την παρεχόμενη από το σχολείο ενημέρωσή τους ενώ παράλληλα εκφράζουν την εμπιστοσύνη τους στις δράσεις που το σχολείο αναλαμβάνει. Παραστέκονται στις δράσεις του σχολείου ηθικά και υλικά, χωρίς όμως την ενεργό παρουσία τους, ίσως λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών της πανδημίας.
Διοικητική λειτουργία
Θετικά σημεία
Από την έρευνα που αφορούσε στην καταγραφή των απόψεων γονέων και εκπαιδευτικών σχετικά με τις προϋποθέσεις για την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου, αποτυπώθηκε μια καλά οργανωμένη λειτουργία με κάποιες όμως ελλείψεις στις υλικοτεχνικές υποδομές (περισσότεροι Η/Υ, αντικατάσταση του προκάτ κτιρίου με κανονικό κτίριο, καλύτερη ρύθμιση της θέρμανσης). Οι ενέργειες που έγιναν κατά το τρέχον σχολικό έτος για την βελτίωση της λειτουργίας του σχολείου, όσον αφορά στον κτιριολογικό τομέα αφορούσαν αποκατάσταση ζημιών στο δίκτυο αποχέτευσης και τον ελαιοχρωματισμό αιθουσών διδασκαλίας. Η διαχείριση των οικονομικών πόρων είχε ικανοποιητικά αποτελέσματα και η αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού από την διοίκηση έγινε με αποδοτικό και παραγωγικό τρόπο. Αξιοσημείωτη είναι η εθελοντική συμμετοχή εκπαιδευτικών (εκτός διδακτικών ωρών) σε συνεργασία με μαθητές σε δραστηριότητες όπως θεατρική ομάδα, προγράμματα επιχειρηματικότητας, ρομποτικής, και δημιουργίας και συντήρησης χώρων πρασίνου στο προαύλιο του σχολείου. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο γεγονός ότι υπάρχει κλίμα συνεργασίας, κατανόησης μεταξύ των εκπαιδευτικών, η οποία προκύπτει κυρίως από την ύπαρξη θετικού και δημιουργικού κλίματος από την διοίκηση της σχολικής μονάδας. Το άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία μέσα από δράσεις στις οποίες οι ίδιοι οι μαθητές συμμετέχουν ενεργά μόνο οφέλη μπορεί να έχει για εκείνους. Όπως επισημαίνουν οι μαθητές στις απαντήσεις τους σε ημιδομημένο ερωτηματολόγιο ποιοτικής έρευνας σχετικά με τις θετικές και αρνητικές εντυπώσεις που αποκόμισαν από τη συμμετοχή τους στις δράσεις του σχολείου, το θετικότερο όλων ήταν η ενίσχυση του ενδιαφέροντος τους. Τονίζουν ότι οι δράσεις συμβάλλουν στην προσωπική τους βελτίωση, στην απόκτηση αυτοπειθαρχίας, κοινωνικής ευθύνης και συνείδησης ενώ τους δίνουν κίνητρα για να θέσουν μελλοντικούς στόχους και επιδιώξεις. Θεωρούν πολύ σημαντικό το γεγονός ότι τους δίνεται η ευκαιρία να συνεργαστούν στενότερα και να αλληλεπιδράσουν με τους συμμαθητές τους και τους εκπαιδευτικούς. Επιπρόσθετα οι μαθητές πιστεύουν ότι οι δράσεις αυτές συνέβαλαν στην επαφή τους με νέα δεδομένα της ζωής μέσω της επικοινωνίας που είχαν με αρμόδιους φορείς και ότι τους βοήθησαν να εξοικειωθούν με τις νέες τεχνολογίες.
Επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών
Θετικά σημεία
Απόρροια των δράσεων που υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο «Εθνικά και Ευρωπαϊκά προγράμματα: Πρόκληση για συνεργασία, αλληλεγγύη, συναποδοχή, κοινωνική και πολιτισμική συνοχή», είναι η ανάρτηση δημοσιοποίηση πλούσιου συνοδευτικού υλικού, το οποίο συνετέλεσε στην προβολή της σχολικής μονάδας στην τοπική κοινωνία. Μεταξύ άλλων, υπήρξε σημαντική υποστήριξη και ενθάρρυνση από την Διεύθυνση του σχολείου και επαρκής ανατροφοδότηση από τον ΣΕΕ παιδαγωγικής καθοδήγησης. Υπήρχαν και αξιοποιήθηκαν στο μέγιστο βαθμό οι απαιτούμενες σχολικές υποδομές (σχολική βιβλιοθήκη, αίθουσα πολυμέσων και αμφιθέατρο) και σημειώθηκε, ιδιαίτερο ενδιαφέρον και αρμονική συνεργασία από τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς, απαραίτητη προϋπόθεση για την επαγγελματική τους ικανοποίηση.
Σημεία προς βελτίωση
Υπάρχει διαρκής ανάγκη επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, προκειμένου όλοι μας να ανταποκρινόμαστε με επάρκεια στις ιδιαίτερες απαιτήσεις του σημερινού ελληνικού σχολείου. Υπό το πρίσμα αυτό είχε προγραμματισθεί η διοργάνωση ημερίδας σε συνεργασία με γειτονικά σχολεία για θέματα ΤΠΕ. Οι συνθήκες covid όμως και οι περιορισμοί που τέθηκαν εξαιτίας της πανδημίας στάθηκαν εμπόδιο στην διοργάνωσή της. Η δεύτερη δράση επιμόρφωσης μαθητών και των κηδεμόνων τους που προαναγγέλθηκε και προέκυψε ως ανάγκη από έρευνα με ερωτηματολόγιο που δόθηκε στους μαθητές σχετικά με την διατροφή-υγεία και ευεξία, δεν υλοποιήθηκε επίσης εξαιτίας διαδοχικών αναβολών λόγω περιορισμών από την πανδημία. Όταν άρθηκαν οι περιορισμοί λόγω covid, η πίεση για την ολοκλήρωση της ύλης με τη συνακόλουθη εφαρμογή της τράπεζας θεμάτων στις προαγωγικές εξετάσεις δημιούργησαν ένα ασφυκτικό πλαίσιο μέσα στο οποίο ήταν αδύνατη η εξασφάλιση διαθέσιμων ωρών για τη πραγματοποίηση του εν λόγω σεμιναρίου. Ευελπιστούμε οι συνθήκες να επιτρέψουν την διεξαγωγή τους την επόμενη σχολική χρονιά.
Σημαντικότερα αποτελέσματα των Δράσεων
Αποτιμώντας τη δράση διαδικτυακός εκφοβισμός διαπιστώνουμε ότι οι μαθητές/-τριες ευαισθητοποιήθηκαν σε ζητήματα διαδικτυακού εκφοβισμού. Στο πλαίσιο των εργασιών απέκτησαν κοινωνική και ομαδοσυνεργατική
αντίληψη και παράλληλα καλλιέργησαν πνεύμα διαλόγου. Μερικοί/κές
μαθητές/τριες μάλιστα στη διάρκεια της δράσης κατανοώντας τις διαστάσεις του θέματος άλλαξαν στάση και συμπεριφορά απέναντι στο θέμα εκφοβισμός. Ανέπτυξαν ψηφιακές δεξιότητες, γνώρισαν νέες μορφές γραμματισμού κι έτσι ενεργοποιήθηκαν με ενδιαφέρον κατά τη διδακτική διαδικασία. Επίσης, καλλιεργήθηκε η ενσυναίσθηση. Σημαντική είναι και η διαθεματική πολύπλευρη προσέγγιση του θέματος, καθώς και η ψυχολογική στήριξη μαθητών που πιθανά αντιμετώπιζαν πρόβλημα. Σχετικά με τη δράση το σχολικό περιβάλλον υλικοτεχνική υποδομή και παιδευτικό έργο, η παρουσίαση έστω και μέσω mail ή και της ιστοσελίδας του σχολείου (λόγω covid) των υποδομών, των δράσεων, των στόχων και του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του σχολείου στους κηδεμόνες μαθητών της Α τάξης του Λυκείου, όπως αποτυπώθηκε στις απαντήσεις τους σε ερωτηματολόγιο που τους προωθήθηκε, έτυχαν μέγιστης αποδοχής.
Τα αποτελέσματα έρευνας με ερωτηματολόγια στην αρχή της σχολικής χρονιάς και στο τέλος αυτής σχετικά με τις δράσεις και πρακτικές μαθητών/τριών που ενισχύουν τις σχέσεις μεταξύ των έδειξαν ότι οι σχέσεις μεταξύ τους βελτιώθηκαν, αν και από την αρχή της σχολικής χρονιάς οι μαθητές δεν αναφέρουν φαινόμενα εκφοβισμού, σωματικής ή λεκτικής βίας σε πολύ μεγάλο ποσοστό. Πιο συγκεκριμένα, η συμμετοχή των μαθητών/τριών
σε προγράμματα, αθλητικές δραστηριότητες, περιπάτους, εκδρομές, εκπαιδευτικές επισκέψεις, ομάδες στο πλαίσιο μαθημάτων, ομαδικές
δραστηριότητες συμβάλλουν αποτελεσματικά στη διαμόρφωση αγαστών
σχέσεων μεταξύ τους, Τα συμπεράσματα που προέκυψαν από την επεξεργασία των απαντήσεων των μαθητών σε ερωτηματολόγιο για τη διερεύνηση του βαθμού ικανοποίησής τους από την αμοιβαιότητα στις σχέσεις μαθητών-εκπαιδευτικών και διεύθυνσης, προκύπτει ότι αν και οι μαθητές/τριες θεωρούν ότι ο βαθμός συμμετοχής τους στη διαμόρφωση των κανόνων που ρυθμίζουν τη σχολική ζωή αλλά και η συμμόρφωση των ίδιων με τους κανόνες του σχολείου είναι ικανοποιητικός, ωστόσο ο βαθμός ικανοποίησής τους από τις σχέσεις επικοινωνίας, συνεργασίας, σεβασμού και εμπιστοσύνης που έχουν αναπτύξει με τους εκπαιδευτικούς και τη διεύθυνση είναι πολύ υψηλός (ποσοστό 80%). Στα ίδια περίπου ποσοστά ανέρχεται και η έκφραση του βαθμού ικανοποίησης των μαθητών από τον τρόπο αντιμετώπισης από τον σύλλογο διδασκόντων των ζητημάτων που αφορούν στη μαθητική κοινότητα καθώς και των ελάχιστων θεμάτων πειθαρχίας που ανακύπτουν. Ιδιαίτερη ικανοποίηση εκφράζεται από
τους μαθητές/τριες από την επικοινωνία τους και τη συνεργασία τους με τη
Διεύθυνση του Σχολείου. Τα συμπεράσματα που προέκυψαν από την διερεύνηση του β) βαθμού ικανοποίησης των κηδεμόνων για την ενημέρωσή τους από το σχολείο – σημαντικό παράγοντα για την ενίσχυση των σχέσεων σχολείου οικογένειας – δείχνουν ότι η σχέση αυτή είναι ήδη σε καλό επίπεδο, καθώς οι γονείς δηλώνουν μεγάλη ικανοποίηση. Ωστόσο δεν συμμετέχουν σε μεγάλο ποσοστό ενεργά στις δραστηριότητες του σχολείου λόγω έλλειψης χρόνου και ιδιαίτερων συνθηκών covid.
Το σχολείο μας με τις δράσεις που οργανώθηκαν κατά το τρέχον σχολικό έτος προσπάθησε για μια ακόμη φορά, παρόλα τα εμπόδια λόγω πανδημίας να πραγματοποιήσει άνοιγμα στην τοπική κοινωνία. Η αποτίμηση των δράσεων και των εντυπώσεων που άφησαν στους μαθητές που συμμετείχαν,
καταγράφηκαν με τις απαντήσεις τους σε ημιδομημένο ερωτηματολόγιο.
Οι μαθητές επισημαίνουν ότι α) οι δράσεις συμβάλλουν στην προσωπική τους βελτίωση, στην απόκτηση αυτοπειθαρχίας, κοινωνικής ευθύνης και συνείδησης, β) ανοίγουν ορίζοντες σε μελλοντικούς στόχους και επιδιώξεις, γ) οι περισσότεροι μαθητές/τριες θεωρούν ότι ωφελούνται από την αλληλεπίδραση με άτομα της ηλικίας τους, δημιουργούν φιλίες και βελτιώνουν τις σχέσεις μεταξύ τους, δ) αντιμετωπίζουν θετικά την συνεργασία τους με άτομα της ηλικίας τους για θέματα γενικού ενδιαφέροντος, ε) πιστεύουν ότι οι δράσεις μείωσαν την «απόσταση» των εκπαιδευτικών και των μαθητών, και συνέβαλαν στη βελτίωση των μεθόδων επικοινωνίας με αυτούς, στ) οι μαθητές εξοικειώθηκαν με τις νέες τεχνολογίες, ζ) πειραματίστηκαν σε νέα δεδομένα ζωής μέσω της επαφής τους με αρμόδιους φορείς, η) αναφορικά με τον χρόνο που διέθεσαν στις δράσεις δηλώνουν ότι θα προτιμούσαν όλες οι δράσεις να γίνονται εντός του σχολικού ωραρίου λόγω των εξωσχολικών υποχρεώσεων. από την άλλη, οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί επεσήμαναν την επιπλέον ευθύνη οργάνωσης και εκτέλεσης, την ανατροπή του προγραμματισμού
διαγωνισμάτων, χωρίς αυτό ωστόσο να μειώνει τη αναγκαιότητα και χρησιμότητα των δράσεων. Αναφορικά με την συμμετοχή των Εκπαιδευτικών σε Ευρωπαϊκά και Εθνικά Προγράμματα, από τις συνεντεύξεις αποτίμησης των δράσεων διαπιστώθηκε εξαιρετικό κλίμα συνεργασίας εκπαιδευτικών-μαθητών με ενεργό συμμετοχή, ενθουσιασμό και αυτο-κινητοποίησης (self motivation) για την επίτευξη καθορισμένων στόχων.
Δυσκολίες που παρουσιάστηκαν
Όσον αφορά στην ανάπτυξη ποικίλων μεθόδων διδασκαλίας και δράσεων για την ενίσχυση της μαθησιακής διαδικασίας, με θέμα τον διαδικτυακό εκφοβισμό οι δυσκολίες που παρουσιάστηκαν αφορούν 1. Το ίδιο το θέμα της δράσης. Όσο κι αν το θέμα ενδιέφερε τους μαθητές, δεν παύει να είναι ένα θέμα ταμπού, κυρίως όταν πρόκειται να κατατεθούν βιώματα και να εξωτερικευτούν συναισθήματα. 2. Μεγάλο εμπόδιο ήταν το ήδη βαρύ αναλυτικό πρόγραμμα του Λυκείου με τους μαθητές/τριες που ταλανίζονται από τις δυσκολίες των Πανελληνίων Εξετάσεων και τους διδάσκοντες που άγχονται από το εύρος της ύλης που πρέπει να καλυφθεί και να εμπεδωθεί. 3. Η ιδιαιτερότητα της φετινής σχολικής χρονιάς που λόγω της πανδημίας, τα κρούσματα ήταν πολλά ενώ τα σχολεία ήταν ανοικτά. Έτσι, οι μαθητές/ τριες απουσίαζαν λόγω ασθένειας ή επαφής, με τα χρονοδιαγράμματα να μη μπορούν να τηρηθούν, ούτε οι ομάδες μαθητών να λειτουργήσουν ομαλά. 4. Δυσκολία, επίσης, παρουσιάστηκε από την έλλειψη οργανωμένου Συλλόγου Γονέων/Κηδεμόνων με συνέπεια οι γονείς να μη μπορούν να εμπλακούν στις δράσεις οργανωμένα ως φορέας. Οι προθέσεις μεμονωμένων γονέων δεν αρκούν ώστε να αντιπροσωπεύουν το σχολείο ως σύνολο. Η περιορισμένη επισκεψιμότητα των γονέων/κηδεμόνων λόγω covid, επηρέασε κατά πολύ τον τρόπο ενημέρωσης των γονέων/κηδεμόνων. Αυτή, παρότι τακτική, βασίστηκε κατά πολύ στην ηλεκτρονική και τηλεφωνική επικοινωνία
και λιγότερο στην εκ του σύνεγγυς. Βασικό εμπόδιο σε όλες τις δράσεις του σχολείου που είναι και παράγοντας άγχους τόσο για μαθητές όσο και για εκπαιδευτικούς αποτελεί η επιτακτική ανάγκη κάλυψης και εμπέδωσης της διδακτέας ύλης σε όλες τις τάξεις του Λυκείου. Αυτό συχνά αποτρέπει τους μαθητές από τη συμμετοχή τους σε επιπρόσθετες δράσεις που ενισχύουν όχι μόνο τις μεταξύ τους σχέσεις, αλλά και τις σχέσεις μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών. Μάλιστα πολλές από τις δράσεις αυτές αναπτύσσονται εκτός σχολικού ωραρίου γεγονός που απαιτεί και την εξέυρεση του αναγκαίου χρόνου. Δυσκολίες προέκυπταν συχνά και λόγω των κανονισμών περί covid. Ένα ακόμη εμπόδιο στην ανάπτυξη σχέσεων μεταξύ των μελών της σχολικής μονάδας και καλύτερης συνεργασίας μεταξύ Σχολείου και γονέων -κηδεμόνων, ήταν η μη ύπαρξη οργανωμένου Συλλόγου Γονέων και κηδεμόνων, η έλλειψη χρόνου λόγω εργασίας των γονέων και οι περιορισμοί που προέκυπταν λόγω πανδημίας. Όσον αφορά στις υποδομές υπάρχουν ακόμη ανάγκες κτιριολογικές οι οποίες είναι στενά συνδεδεμένες με την χρηματοδότηση από την Δημόσια και την Δημοτική Διοίκηση. Ανάγκες υπάρχουν και σε υλικοτεχνική υποδομή (φωτοτυπικά μηχανήματα, Η.Υ και εκτυπωτές). Σχετικά με το ανθρώπινο δυναμικό η σχολική μονάδα στερείται γραμματειακής υποστήριξης, αναγκαίας για την απρόσκοπτη λειτουργία της. Οι δυσκολίες που ενέσκηψαν κατά τη διάρκεια των δράσεων του σχολείου που υλοποιήθηκαν στα πλαίσια του ανοίγματός του στην τοπική κοινωνία ΄έχουν να κάνουν με τον φόρτο εργασίας των εκπαιδευτικών του Λυκείου λόγω απαιτητικού αναλυτικού προγράμματος σπουδών, την έλλειψη χρόνου από μαθητές και εκπαιδευτικούς, την απαιτητική προετοιμασία και τα εμπόδια λόγω covid.
Προτάσεις για αναγκαίες επιμορφώσεις
Άξονας: Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση
Ειδικότερο Θέμα
ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ (ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟΣ Ή ΜΗ)
1. Αναγκαίο κρίνεται να οργανωθεί από το Υπουργείο επιμόρφωση όλων των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης σχετικά με το θέμα του εκφοβισμού- διαδικτυακού ή μη- , ώστε να είναι πιο ενήμεροι και να αναγνωρίζουν τα όποια σημάδια/εκφάνσεις του προβλήματος. Η επιμόρφωση αυτή δε θα πρέπει να έχει ευκαιριακό και αποσπασματικό χαρακτήρα, αλλά να ενσωματωθεί ουσιαστικά στο σχολικό πρόγραμμα.
2. Ο εκπαιδευτικός, επίσης, πρέπει να επιμορφωθεί από άποψη νομοθεσίας, ώστε να γνωρίζει τη διαδικασία που οφείλει να ακολουθήσει και για να βοηθήσει τους μαθητές του και για να μη βρεθεί ο ίδιος υπόλογος, λαμβάνοντας υπόψη ότι πολλές φορές οι προθέσεις του συγκρούονται με τη γνώμη των γονέων. Πρώτιστης σημασίας θεωρούμε ένα καλά οργανωμένο θεσμικό πλαίσιο που θα λαμβάνει μέριμνα για όλους όσοι μπορεί να εμπλακούν σε ζητήματα εκφοβισμού: μαθητές-καθηγητές-γονείς-άλλοι κοινωνικοί φορείς, πλαίσιο στο οποίο ο καθένας θα έχει διακριτούς και με σαφήνεια ορισμένους ρόλους. Σημαντικό και αναγκαίο είναι τα σχολεία να στελεχώνονται από μόνιμα διορισμένους ψυχολόγους που με την επιστημοσύνη τους βοηθούν και τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές στο έργο τους .
3. Καλό είναι να ληφθεί μέριμνα για επιμόρφωση από ειδικούς επιστήμονες και των μαθητών/-τριών με στόχο την ενημέρωση για το θέμα στις σωστές του διαστάσεις, την ευαισθητοποίησή τους, τη δυνατότητα για εξωτερίκευση του προβλήματος και τελικά την ανάληψη δράσεων από τους ίδιους τους μαθητές/-τριες για περιορισμό και εξάλειψη του φαινομένου.